Ach to piwo… Jest to najprawdopodobniej jeden z najmocniej osadzonych w kulturze europejskiej napojów alkoholowy. Kojarzony przede wszystkim ze wspólnego spędzania czasu oraz dobrej zabawy, od lat zyskuje grono wiernych fanów oraz degustatorów. Ocenianie piwa jest wbrew pozorom bardzo proste – wystarczy bowiem opanować kilka cennych wskazówek opartych przede wszystkim na wrażeniach sensorycznych.

Degustacja piwa

Co z wyglądem?

Ocenianie wyglądu piwa jest w zasadzie wyjątkowo łatwe, wystarczy mieć na uwadze przede wszystkim jego barwę oraz klarowność. Kluczowe jest natomiast, aby porównywać ten aspekt w naczyniach wykonanych z tego samego typu szkła. Dlaczego? Ponieważ napój ten zmienia swój kolor w zależności od materiału, w którym się znajduje. Barwę piwa opisujemy na skalach EBC (w Europie) i SRM (w Ameryce), której widełkami są odcienie takie jak: słomkowy, żółty, złoty, bursztynowy, miedziany, brunatny i czarny. Klarowność polega natomiast na poziomie przejrzystości. Idealnie klarowne piwo to tzw. piwo krystaliczne, którego przeciwieństwem jest piwo błotniste, czyli wyjątkowo mętne. Wygląd ma bez wątpienia niemały wpływ na generalną ocenę tego napoju. W warunkach domowych, najważniejsze jest jednak po prostu stwierdzenie, czy oceniane piwo wydaje się smaczne.

Jaki powinien być zapach?

Zapach piwa to inaczej jego aromat. Najłatwiej określić go poprzez powąchanie napoju oraz spróbowanie nazwania wyczuwanych w nim charakterystycznych nut. Jednymi z najczęściej spotykanych są te owocowe, chmielowe, kwiatowe, ziołowe, orzechowe oraz palone. Aromat piwa bada się poprzez powąchanie szyjki butelki, ponieważ to właśnie w niej znajduje się prawdziwa kumulacja zapachów. Ma na to wpływ przede wszystkim wzburzenie oraz napowietrzenie piwa podczas otwierania. Profesjonalni degustatorzy opanowali natomiast inne techniki, których najpopularniejsza polega na powolnym zbliżaniu lub przesuwaniu szklanki w okolicach twarzy. Następnym krokiem jest zanurzenie nosa w głąb naczynia i wciąganie głębokich haustów powietrza. Metoda ta zapewnia wyczucie nawet najdrobniejszych aromatów piwa.

Jak rozpoznać smak?

Smak piwa to bez wątpienia najważniejsza składowa oceny tego alkoholu. Jak dobrze wszystkim wiadomo, odróżniamy cztery smaki podstawowe – słodki, słony, gorzki oraz kwaśny. Widowiskowe techniki oceny tego aspektu polegają na zatkaniu nosa podczas popijania piwa, co w teorii pozwala zablokować wpływ aromatu. Są one jednakże mało skuteczne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt istnienia tzw. wąchania retronosowego, czyli odczuwania zapachu tyłem nosa. Bardziej praktyczne jest przytrzymanie nabranego łyku piwa w ustach. Słony posmak wcale nie musi oznaczać słabej jakości napoju, a po prostu większego zmineralizowania użytej do ważenia piwa wody. Lekka kwaskowość jest natomiast odczuciem naturalnym, ponieważ alkohol ten posiada kwasowe pH. Oczywiście, jeśli zamienia się ono w posmak octu, może to oznaczać wystąpienie infekcji i piwo takie nie powinno być dalej spożywane. Słodycz powstaje w wyniku przerwanej fermentacji i gwałtownego schłodzenia wywaru. Gorycz to najważniejszy element smaku piwa. Odczucie w ustach nie jest powiązane natomiast bezpośrednio z żadnym smakiem, ale z tym, jakie ciśnienie wywiera płyn na tkanki policzków, języka oraz podniebienia. Warto zwrócić uwagę na to, czy wydaje się ono lekkie, czy treściwe oraz jaka jest jego konsystencja. Ważny jest także poziom nagazowania, którego niska zawartość może sprawiać, że piwo będzie bez wyrazu.

Jaki wpływ na ocenę ma marketing etykiety?

Marketing etykiety ma duże znaczenie, jeżeli chodzi o decyzje zakupowe konsumenta. Profesjonalna oraz estetyczna – zwraca uwagę i wywołuje pozytywne emocje. Prawdą jest, że na ocenę piwa w znacznej mierze wpływa sama jego marka. Znane i uwielbiane przez ogół społeczeństwa w ocenie przeciętnego odbiorcy zawsze będzie miało przewagę nad produktami niszowymi, wchodzącymi dopiero na rynek. Szczególnie ważne jest także dopasowanie etykiety do samego stylu piwa. Jeżeli jako konsument nastawiasz się na spożycie lekkiego i owocowego alkoholu, a prezentowany wygląd opakowania znacznie odbiega od wyobrażonego przez Ciebie uczucia – prawdopodobieństwo tego, że ocenisz je jako gorsze stanie się bardzo wysokie. Podobnie jest ze, zdarzającym się bardzo często, formułowaniem opinii na temat danego stylu piwa jedynie po jednym nieudanym produkcie. Ważne jest w takim wypadku, by otworzyć swój umysł i podejść do oceny każdego piwa w sposób indywidualny.

Smak to subiektywna kwestia, nie kieruj się więc ślepo opiniami innych ludzi. Pamiętaj, że to właśnie Twoje odczucia powinny stanowić dla Ciebie najlepszą wskazówkę tego, jaki typ piwa najbardziej przypadnie Ci do gustu. Eksperymentuj, próbuj nowych gatunków i traktuj ocenę tego alkoholu jako dobrą zabawę.

5/5 - (1 vote)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.